23 юли 2010 г.

Макроикономистите: ще оцелеем, но няма да просперираме


Представям ви нова порция оценки на макроикономистите по проекта ТОПИК. Оценките са по шестобалната система.

Стабилност на валутния борд: 5.3
Стабилност на банковата система: 5.1
Фискална стабилност (риск от фалит на държавата): 4.5
Политическа стабилност: 4.3
Социална стабилност: 4.1
Конкурентоспособност на икономиката: 4
Икономическа свобода: 3.3

Добрата новина е, че според макроикономистите валутният борд и банковата система са много стабилни. Няма голям риск и от фалит на държавата, което според мен се дължи на ниската задлъжнялост на държавата към момента, а не на някаква разумна фискална политика.

Оценките за политическа и социална стабилност и конкурентоспособност са относително добри.

Лошата новина е ниската оценка за икономическата свобода. Защото икономистите отдавна са открили положителната връзка между икономическата свобода и просперитета.

Накратко, тези оценки ни казват, че ще оцелеем, но няма да просперираме. За съжаление, както винаги досега.

Ако постингът ви харесва, моля гласувайте за него, за да стигне до повече хора.

Илюстрация: Mitch Law, sxc.hu

8 коментара:

  1. Къде може да се проследи как е гласувал всеки от участниците в проекта ?

    ОтговорИзтриване
  2. Не може да се проследи. Тази информация изпращам само на участващите в анкетата макроикономисти, но без отговорите на икономистите от БНБ. Причината е, че икономистите от БНБ не биха се съгласили да участват, ако прогнозите и оценките им станат публични. А аз много държа те да участват. Ако в някакъв бъдещ момент решат да се откажат от конфиденциалността, ще публикувам пълната информация.

    ОтговорИзтриване
  3. Първи уточняващ въпрос: Защо е тази конфеденциалност на служителите на БНБ. Те не отразяват ли по скоро лично мнение отколкото такова на БНБ като институция ?
    Втори : Не може ли тогава да се проследят прогнозите на останалите участници. Без тези работещи в БНБ ?

    Благодаря предварително !

    ОтговорИзтриване
  4. 1. Да, личната позиция е, но тя не може да не е повлияна от прогнозите на БНБ, които, за съжаление, са конфиденциални. Аз обаче разбирам защо БНБ иска конфиденциалност. И бях много щастлив, че БНБ се съгласи двама от ключовите им икономисти да ми изпращат прогнозите си. А също, че двамата икономисти също се съгласиха. Първо, заради доверието, което ми гласуваха и още по-важно, защото знанието им косвено ще стига до потребителите на крайната информация.

    2. Не, защото когато имате всички останали и средната аритметична, лесно може да си пресметнете какво прогнозират икономистите на БНБ.

    3. Но съм създъл и механизъм за контрол върху моите изчисления, който да гарантира на макроикономистите, че не правя грешки и не манипулирам по някакъв начин данните.

    ОтговорИзтриване
  5. Това не го знаех ..... Защо прогнозите на БНБ да са конфиденциални ? Т.е. кой ползва тогава тези прогнози?

    ОтговорИзтриване
  6. БНБ си ги прави, БНБ си ги ползва :-)
    ...за изпълнение за своята си мисия

    А понеже част от моята мисия е прозрачността, мисля, че с БНБ постигнахме приемлив компромис по този проект

    Има и един друг интересен въпрос, който не съм подхващал, защото не съм чел много за него. Има една теза, че прогнозите може да бъдат и вредни, защото влияят на решенията на икономическите субекти. Аз интуитивно обаче съм по-склонен да вярвам, че дори в някои случаи това да е така, дългосрочно прогнозите от професионалистите са полезни.

    ОтговорИзтриване
  7. Аз лично не вярвам в дългосрочните прогнози. Поне аз не съм попадал на такива които да се сбъдвали. Реално се занимавам с FOREX от 10 години. Адекватни прогнози в икономиката мисля че могат да се дават за неповече от 12 м. На мнение съм и че тези които могат да правят прогнози за пазарите най-вече, трябва да ги правят и да са достъпни. Така всички биха вземали по адекватни решения, а не да се стига до такива неадекватни състояния на икономиката като това всички да се юрнат да правят бензиностанции, мандри, хотели, кафенета, фотоволтаици, молове, агенции за недвижими имоти и т.н. Странно ми изглежда ценралната банка на една страна да не дава прогноза за развитието на страната. Сигурен съм че тези прогнози ги знаят извън страната ни , но не и ние

    ОтговорИзтриване
  8. това сигурно ще ти е интересно http://economix.blogs.nytimes.com/2010/07/23/the-big-mac-index-2/

    ОтговорИзтриване