13 септември 2010 г.

Морков или тояга за двойкари


Икономическите стимули действат по много проста схема. Ако искате да стимулирате определо поведение, предлагате награда (морков) за него и/или наказание (тояга) за алтернативно поведение. Например предлагате бонуси за добре свършена работа и глоба за лошо свършена работа. Или обещавате да купите на детето си последната версия на PlayStation ако завърши годината с отличен успех, но заплашвате да му забраните електронните игри при успех под много добър пет. В българската образователна система обаче имат по-различни виждания за стимулите:
Министерството на образованието може да започне да отделя пари и за училища, които покажат лоши резултати от външното оценяване. Това заяви Анелия Андреева, директор на Националния институт за обучение на директори. Тя представи някои от предложения, които се обсъждат за новия закон за училищното образование.

Целта на средствата за не добре справящите се училища ще е те да могат да се поправят, обясни още Андреева.
Накратко, вместо да се наказват, лошите резултати се насърчават с морков. Надявам се министърът на образованието Сергей Игнатов да не стимулира подобни вредни идеи и да покаже тоягата на тези, които ги лансират.

Ако постингът ви харесва, моля гласувайте за него, за да стигне до повече хора.

Снимка: bthomso, flickr

Няма коментари:

Публикуване на коментар