5 юли 2011 г.

Анонимните герои

Днес имах среща с едър български предприемач, за който исках да пишем във Forbes България и да отправим историята от корицата с неговата снимка. Ще запазя анонимността му по обясними причини. Не е много известен, а за хората извън бизнес средите е напълно неизвестен. Но е доказано успешен предприемач в силно конкурентен сектор. Има чист видим бизнес и добра репутация. Създал е хиляди работни места. Най-вероятно не е в топ 20 на най-богатите българи, но почти със сигурност е в топ 100.
 
Говорихме час и половина и много си допаднахме. Но той отказа да бъде на корицата. Ето причините, които изтъкна:
1. Не смята, че е достатъчно интересен. 
2. Предпочита да бъде по-непознат за публиката, защото в България хората не харесват богатите.
3. Може някой да си помисли, че си е платил, за да бъде на корицата.

Тъжно е, че един толкова достоен човек не се смята за интересен за българските читатели. Тъжно е, че той се страхува да бъде публичен. И е тъжно, че живеем в такава тотална корупция, че по презумпция приемаме за корумпирани дори и островите на етично поведение (вижте например първия коментар под този постинг), отвоювани с много усилия. 

За какъв стремеж към щастие може да се говори в такава среда?

19 коментара:

  1. Анонимен5 юли 2011 г., 20:01

    ама вие това списание (F o r b e s) не го ли затворихте? учудвам се, че продължава да излиза

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен5 юли 2011 г., 20:11

    Без никой да се обижда - подобни коментари (като цитирания в текста) са напълно заслужени от българските журналисти. С цялото си поведение, работа и резултата от работата те открито си признават именно това - че са силно корумпирани! НИКОЙ не може да ме убеди, че Мутафчийски е на корицата заради някое от нефинансовите си достойнства... (кое?) Както и никой не може да ме убеди, че срещу няколко хилядарки и аз няма да съм на вашата корицата. Въпрос на пазарлък...

    ОтговорИзтриване
  3. Има едни хора в сянка,които може да срещнеш и изобщо да не ти направят впечатление с последен модел кола,дрехи,жена.Това са милионерите изпитващи тих ужас,че някой ще научи колко са богати,как в повечето случаи са си "скъсали задника от работа" и някъде там им се е отворил прозореца.Философията им че вместо ML със златрн номер си купуват KIA или Субару(дори карат старо Ауди),вместо златен Ролекс носят Касио или друг ударо и водо устойчив,отдадени са на бизнеса си ,а не на псевдо благотворителни PR акции.Те не са интересни ,защото няма скандал,жълто и са потенциална жертва на "Килъри","Крокодили" и "Палки".

    ОтговорИзтриване
  4. Анонимен5 юли 2011 г., 22:03

    "за *когото* исках да пишем"

    ...

    ОтговорИзтриване
  5. Йордан, добре дошъл в България ;)

    Разбирам напълно отказа му - след като дори и вие си позволихте в първия си (нулев) брой да сложите аура на такива големи величия като господата Диневи, и то точно покрай поредния ненормално голям скандал, свързан с техен "бизнес"...

    Остава да опишете и бизнеса на Митьо Пищова и Ванко1 ;)

    Сега по-сериозно:
    Вашите "колеги" разбиха на пух и прах доверието в "корицата" на повечето списания и вестници. Според мен негативите, които биха извлекли вашите участници са далеч повече от позитивите...

    И още по-сериозно:
    С всеки брой ще срещате повече критика, ще ви става все по-трудно да намирате нови попълнения за кориците - не се отказвайте! В България има достатъчно интересни бизнесмени, само приравнете мащаба към Българската реалност и ще ги видите! :)

    ОтговорИзтриване
  6. Аз пък се сещам за няколко представители на бизнеса, които за нищо на света не биха излезли на корица, тъй като малко по-късно ще лъснат прекрасни примери от "коректното" им поведение към служителите, но са достатъчно обаятелни, за да оставят у доста хора впечатлението че са връх на коректността!
    Разполагам с бавно натрупваща се (поради страха на хората да споделят) база данни от работодатели, някои от които на челна стойка ще застанат, само и само да ги изкара някой журналист шефове за пример.
    Ще ми се да ми подшушнете на ушенце името на този, за който сте писали, за да погледна дали го имам в списъка си и в коя група е поставен, според "заслугите" му :)

    ОтговорИзтриване
  7. Чудесен постинг :) Чудесен повод да те попитам нещо...не знам дали ще ми отговориш, но все пак :) --> Като човек с опит, какво мислиш дали медия (онлайн вестник например) е възможно да просъществува ако пише само позитивно, т.е. сериозна медия (не хумористична), чийто статии извличат позитивното и в най-мрачно изглеждащите новини?

    ОтговорИзтриване
  8. Тъжни са коментарите по-горе...

    ОтговорИзтриване
  9. @ Атанас Янев
    Не знам защо много хора очакват на корицата да слагаме светци. И едва ли не се смята, че като сложим някой на корицата, му правим услуга. Това че даден предприемач е на корицата означава само едно нещо - написали сме история за него, която смятаме, че ще бъде интересна на читателите. Нищо повече. Ние искаме да привлечем определена група читатели, откъдето пък очакваме да привлечем рекламодатели. Стратегията ни за корицата е да слагаме: 1. българи. 2. предприемачи 3. богати/влиятелни 4. интересни личности. 5. (в първите броеве) извести. Няма изискване да са ангели.

    @ питай ме
    Аз, разбира се, не мога да ви кажа името. Но за мен има нещо много по-важно от това дали еди-кой-си работодател е коректен или не. В условията на свободен пазар всеки служител може да си избере най-добрата алтернатива. Все пак в България няма крепостни селяни. Ако на даден служител не му харесват условията при които работи някъде той просто може да напусне и да си намери по-добро място за работа. Аз също съм имал некоректни работодатели. И съм ги напускал. Това е достатъчно наказание за такива работодатели. Ако не създаваш добри условия за служителите си дългосрочно ще се провалиш при свободен пазар на труда.

    @ Anton
    Не се смятам за специалист по темата, но ето моите мисли.

    По принцип лошите новини продават повече. Може би защото те са свързани с оцеляването на хората - природни катаклизми, епидемии, войни, грабежи, убийства, катастрофи, здравни проблеми, финансови кризи... Хората искат да знаят за тези неща, за да се предпазят от различни рискове. Често това става несъзнателно. Медиите, разбира се, използват страховете на хората като им продават негативната страна на новините и така изкривяват реалността. Освен това по-лесно се пише за рискове, отколкото за възможности.

    Всичко това обаче според мен не означава че позитивното не продава. Може би продава по-трудно и на по-малко хора. Аз залагам на позитивизма в българския Forbes поради много причини, които няма да изброявам. Според мен бързия пробив на Forbes тук се дължи донякъде и на позитивизма. Може би пък от много негативизъм вече има дефицит на позитивен - например разглеждането на проблема като възможност, търсене на добри бизнес практики, извличане на поуки от грешките и провалите, фокус върху решенията, а не върху проблема.

    ОтговорИзтриване
  10. Според мен най-важния проблем тук е именно точка "2". А именно - ако си богат, си зъл и лош. Бедните мразят богатите. Няма смисъл да влизам в баналните слова за манталитета на българина, хора навън биват заливани с киселина, уши се режат, бизнесмени се отвличат.. Абе ако си богат, гледай да си живееш тихо и да не попадаш под прожекторите.

    ОтговорИзтриване
  11. Бедните чувстват богатите длъжни на обществото за своя успех. Тук богатите са усмивани и гледани с тънко презрение, докато на Запад модела е обратен - на бедния мързеливец се гледа с лошо око.

    ОтговорИзтриване
  12. Евала за човека! Е такива хора да се срещат повече/...

    немска овчарка

    ОтговорИзтриване
  13. "Нека, който не е грешил, пръв да хвърли камък!"
    Колко много светци имаме!

    ОтговорИзтриване
  14. Дано има повече такива хора
    официални рокли

    ОтговорИзтриване