1 октомври 2012 г.

Медийният пазар от икономическа гледна точка




Струва ми се, че никога до сега в България не се е говорило толкова много за медии. Което не би било лошо, ако не беше толкова истерично. Българският медиен пазар е малък, но с много играчи и далеч от съвършения свободен пазар. А слабата икономика и новите технологии водят до драматични промени през последните години. И въпреки многото конкуриращи се медии, качеството на журналистиката като цяло изглежда далеч от най-добрите световни примери. Медийната свобода пада, което пък води до срив на доверието. А доверието е най-важният актив на медиите.

В този контекст Доника Ризова, която прави и води предаването Медиите On Air  на телевизия Bulgaria On Air ме покани да измисля и водя празничното издание на предаването по повод първия рожден ден на медията. Приех това предизвикателство първо, защото като журналист медийната тема силно ме вълнува, второ, защото ситуацията на медийния пазар изглежда отчайваща, и трето, защото като икономист смятам, че мога да вкарам повече здрав разум в дебата. Оттук дойде и идеята ми за концепция за юбилейното предаване - българските медии от икономическа гледна точка. Икономическият поглед би обяснил какво стои в основата на проблемите и процесите на този пазар и оттам би дал някаква идея какво да правим и какво да очакваме в бъдеще.

За целта поканих трима икономисти, които често са източници на информация за журналистите, гости в телевизионни и радио предавания и автори на анализи и коментари в българските медии - Георги Ангелов, Георги Ганев и Лъчезар Богданов. В студиото поканих и члена на Съвета за електронни медии Анна Хаджиева, основно за да ни помага с експертно знание, ако опрем до медийните регулации, но също и да изразява своите позиции по поставените въпроси. За да има предаването здрава основа, върху която икономистите да стъпят (тъй като все пак те не познават медиите отвътре), включих интервюта с хора от бранша, чието мнение силно ценя и уважавам - Яна Тавание и Алексей Лазаров,  както и Орлин Спасов, когото, за съжаление, не познавам, на ми беше препоръчан от Доника. Направихме и интересна анкета (браво на Павел Пенчев, стажант репортер) сред случайни хора, която макар и не представителна за страната, показа основните проблеми. Чрез Доника бях поканил и Нели Огнянова, която обаче отказа участие заради концепцията на предаването (имам основания да смятам, че не съм й симпатичен заради един мой текст за обществените медии, където изглежда съм изразил различни от нейните позиции, за които дори не съм подозирал; това също е показателно за средата и отношенията между хората в България).

На мен дискусията и мненията ми бяха много интересни и съм сигурен, че ще бъдат интересни за всеки, който се вълнува от медийния пазар. За което още веднъж благодаря на всички участници. Лично аз излязох от предаването по-голям оптимист отколкото влязох в него.

Накрая, ето част от дискутираните теми, които се надявам да ви привлекат да натиснете бутона "плей", за да гледате записа, ако сте пропуснали излъчването по телевизията:

  • Възможно ли е държавна медия да е обществена?
  • Защо жълтата журналистика и непрофесионализма властват над сериозната журналистика? (а тук можете да прочетете мой коментар за чалгата в журналистиката)
  • Възможна ли е редакционна независимост от собственика и рекламодателите? 
  • Защо България падна в класацията (на Freedom House) за медийна свобода? 
  • Опасна ли е концентрацията на собствеността в медиите? 
  • Нужен ли е закон за печатните медии в България и защо?

Няма коментари:

Публикуване на коментар