Наскоро в "Българската макроикономическа асоциация" проведохме дискусия, посветена на държавния бюджет за 2011 г. Българските макроикономисти обикновено мислят доста позитивно и като цяло са сред оптимистите в страната, но това беше най-песимистичната дискусия, на която съм присъствал някога. Нямам право да цитирам кой какво казва, защото не присъствах в качеството ми на журналист, но ще предам част от основните тези по време на дискусията.
Прогнозираните бюджетни приходи са по-скоро реалистични. Най-много растат планираните приходи от корпоративен данък и помощи.
Рискът е в бюджетните разходи. Той се дължи на отстъпчивостта на правителството при искания на допълнителни пари от бюджета и се засилва от предстоящите през 2011 г. президентски и местни избори.
В разходите не могат да се видят заложени някакви политики, които да отличават 2011 г. от предходните години. Прави впечатление огромният скок на разходите за издръжка - близо 10%.
Няма никакво значение какво пише в бюджета. Защото той не се спазва. Бюджетът губи актуалност още на следващия ден след като е гласуван, защото някой министър иска допълнителни пари и правителството ги дава, независимо че не са планирани и гласувани от парламента.
Лошо е не само, че искат повече, а и че харчат пари, които не са планирани и заложени в бюджета (болници, университети...). Трябва да се въведе процедура да се носи отговорност за този, който харчи без да има. В момента няма ограничения за разходи на начислена основа. И никой не знае какви са просрочените задължения.
На практика няма финансов министър. Какво казва и мисли финансовият министър няма значение.
Реформи се правят с топки, а такива няма. Без отговор остава въпроса как се генерира обществена подкрепа за големи реформи.
При най-лошия сценарий идва МВФ, който винаги е готов да дава пари, но много вреди.
Спрях разходите на начислена основа и топките са тук!Успехи .
ОтговорИзтриване