16 февруари 2012 г.

Моята пазарна тояга за М-тел


От 12 години съм клиент на М-тел. Работата ми е свързана с доста говорене по телефон и правя сравнително големи сметки. През есента на миналата година реших да прекратя договора си с М-тел за интернет. Тогава разбрах защо хората масово псуват компанията. Отказаха ми, защото договорът ми щял да изтече през лятото на 2012 г. Казах им, че много добре си спомням - договорът ми е едногодишен и вече е изтекъл. Момичето в офиса на М-тел в Студентски град ми отговори, че бъркам. 

Веднага след това от коментари в социалните мрежи и блогове разбрах, че всъщност компанията едностранно ми е продължила договора с една година без право да го прекратявам. След това на два пъти бяха правени законови промени, които имаха за цел да прекратят тази порочна практика.

Днес отново отидох в М-тел, платих месечна сметка от 127 лв. и поисках да си прекратя договора за интернет. Отново ми отказаха, защото законовите поправки се отнасяли само за договори, които са подновени тази година. Това вече за мен е знак, че 13-ата ми година като клиент на М-тел ще е фатална за договорните ми отношения с компанията. При това не само за интернет, а и за останалите услуги - телефонни разговори и BlackBerry план.  

Какво печели М-тел от некоректното си отношение към мен? Десет месечни вноски по 25 лв. за интернет, общо 250 лв. Какво ще загуби М-тел? Над 100 лв. всеки месец от средата на тази година натам. Ако съм жив и здрав това ще са много хиляди левове - средно по около 1500 лв. всяка година. 

Според мен пазарните стимули са най-добият начин да накараме компаниите да бъдат коректни с нас като клиенти. Какъв е смисълът да се караме с младите момичета в офисите на М-тел? Няма по-голяма тояга за една компания от това да спрем да ползваме услугите й. И когато тези компании видят, че ние, българските граждани, реагираме на подадените от тях сигнали с адекватно пазарно поведение, тогава ще спрат да ни третират като крепостни селяни.

23 коментара:

  1. пазарни стимули в пазар с 3 оператора и контролирано от правителството право на влизане?

    хех...

    ОтговорИзтриване
  2. Ментел е фирма при която понятието клиент е синоним на крепостен селянин или дойна крава ни повече ни по-малко! След като им бях клиент в продължение на 10 години се изнесох с погнуса и отвращение! Извиваха ми ръцете по всякакъв начин да остана но си платих т.нар. "неустойки" и се прехвърлих във Виваком. Ако не друго поне плащам 50% по-ниски сметки и не ми таксуват разговорите в затворената ми група!

    ОтговорИзтриване
  3. Същата тояга ще им подаря и аз след 3 месеца, макар при мен да става дума за доста по-малки суми.

    ОтговорИзтриване
  4. мдаа, аз се сблъсках с този проблем преди година и тогава писах "Как да прекратим договор с мобилния си оператор"

    Препоръките са ми крайни (и рисковани), но вършат работа. повече работа вършат обаче статии като тази, за да може най-сетне някой да обърне внимание на факта че монопола е най-големия враг на демокрацията.

    ОтговорИзтриване
  5. Абсолютно си прав, Данчо, но имам големи съмнения, че в Глобул или Виваком ще срещнеш по-различно отношение...

    ОтговорИзтриване
  6. Да и аз разбрах ,че новите условия важат за нови номера с нови договори...т.е- много шум за нищо...депутатите в комбина с мобилната мафия отново ни изиграха...

    ОтговорИзтриване
  7. Така спомняйки си, никъде няма да ти мине тезата. В село са все така - едните си спомнят едно а другите друго. За мен икономистите боравят с с числа, респ. документи, ама нейсе, щом досега не си станал, няма и да станеш. С най добри пожелания.

    ОтговорИзтриване
  8. Олеле, че и журналист... ой-ой

    ОтговорИзтриване
  9. За жалост качеството на останалите два "конкурента" е трагично и подобни "номера за задържане" може да получиш и от тях.Аз бях вбесен преди 3 години от ментел и бях на крачка от скъсване ,както на моя така и на двете фирми с около 40 служителя договори.При прости опити с конкурентите и сблъсък с гръцки и аматьорски методи за правене на бизнес се отказах от местенето.У нас за мобилни услуги бизнес клиентът избира по-малкото зло вместо най-доброто просто защото такова няма.

    ОтговорИзтриване
  10. Да, всички, които отбелязват по един или друг начин, че има затворен пазар, олигопол от три компании, и това се отразява на поведението им спрямо клиентите, са прави. Затова от 17 години като журналист и гражданин се боря за свободни пазари. Вместо това обществената енергия се насочи към повече регулации, които, както се вижда, решават проблемите на парче и с голямо закъснение. Но дори в сегашните условия можем да изпращаме до компаниите сигнали, че наказваме феодалното отношение към нас и възнаграждаваме добрите практики.

    ОтговорИзтриване
  11. Няма да повярвате, но има ново развитие по моя казус. Преди малко ми се обадиха от отдел жалби на М-тел да ме питат дали съм доволен от обслужването. Казах им защо не съм доволен и проблемът ми беше решен - утре мога да си прекратя договора за интернет. Май тоягата проработи, макар че може би не тази, която аз имах предвид. Изглежда публичният натиск също има голямо значение.

    ОтговорИзтриване
  12. Дарина Стоянова17 февруари 2012 г. в 12:42

    Ами освен да си кореспондираме с пощенски гълъби :)

    ОтговорИзтриване
  13. Не знам какъв резултат може да има от публичен натиск, след като миналата година си я прекарах цялата в скандали и жалби заедно с абсолютно всеки човек в претъпканите им офиси. Пускаха стандартен неадекватен отговор на всеки, накрая си платих неустойки и се отървах от тях - излезе ми много по-евтино, отколкото да не ползвам телефона и да чакам да изтече договора, за да го прекъсна - защото тия лайна имат наглостта да надписват сметките дори на НЕИЗПОЛЗВАНИ телефони. Апропо, и моят договор беше подновен по същия дебилен начин - хем подновен тая година, хем по стари условия, това с откачането от автоматично преподписване не знам за кого трябва да важи изобщо според тях... За капак отидох месец преди да изтече, но ми казаха, че било късно вече и не можело да спра преподписването. Накрая намериха PR и скалъпиха клип "Извинявайте, че ви прибрахме парите и ви преметнахме" и решиха, че са си измили ръцете. Ама пари на никой не върнаха, въпреки очевадните доказателства. Те дори не могат да смятат правилно, като събират сумите докарват няколко лева от нищото отгоре. Пожелавам им да фалират тотално, защото отдавна са преминали всякакви граници.

    ОтговорИзтриване
  14. "Май тоягата проработи, макар че може би не тази, която аз имах предвид. Изглежда публичният натиск също има голямо значение."

    Не съм сигурен, че точно тази публикация е причината. Мтел по принцип имат такава (необявена?) услуга - ако си достатъчно настойчив с оплакванията (а може би, и ако им правиш повече оборот от обикновен пенсионер), ти назначават индивидуален консултант, който се разправя вместо теб (и обикновено с по-голям ефект) с вътрешната им бюрокрация.

    Ние имаме двайсетина телефона и от няколко години работим по този начин без да сме прибягвали към медийни действия.

    ОтговорИзтриване
  15. @Спас Колев
    Аз не съм подавал жалба. Не съм правил и скандал.
    За първи път от 12 години ми се обаждат от М-тел, при това отдел жалби, за да ме питат дали съм доволен от услугите им... по-малко от ден след въпросното събитие и след моя постинг.

    ОтговорИзтриване
  16. Г-н Матеев, защо не седнахте и не се разбрахте с "добрите" бизнесмени от М-тел?!? Та нали Вие със завиден патос прокламирахте т.н. пазарен принцип в едно предаване по националната телевизия?!? Защо не приложихте приома с договарянето, както го направихте с банката, чиято лихва ВИЕ НЕ ХАРЕСАХТЕ?!? Тук все пак става дума за някакви си 100 лв на месец за някаква си една година! Сега разбирате ли как изглеждахте в очите на човек, обвързан с банка за 25 години с договор за 1500 лв./месец, онази вечер в "Референдум"

    ОтговорИзтриване
  17. @emoto
    Явно сте се вързали на сталинските приоми на Кръстьо Петков. Аз защитавах хората, не банките и банкерите. Ето и част от текста ми по темата:

    "Най-добрият начин да стимулираме дадена банка да бъде коректна е да защитаваме правата си е да имаме пазарно поведение. Ако смятате, че банката е нарушила договора с вас, подайте жалба до ръководството й. Ако не успеете да се разберете, можете да подадете жалба и до БНБ. Ако пак не сте удовлетворени, обърнете се към съда. Ако не сте сигурни дали имате основания да осъдите банката, обърнете се към професионален консултант/адвокат. Ако искате да накажете некоректна банка, защитете правата си по закон и не ползвайте услугите й."

    Ето го и целия текст, където има линк и към запис на предаването http://iordanmateev.blogspot.com/search?updated-max=2012-02-13T16:27:00%2B02:00&max-results=3

    Забележете, аз в случая М-тел не отивам при правителството или пред обществото да искам повече регулации. Напротив, искам повече пазар и по-малко регулации, точно както при банките. И действам 100% пазарно, както съветвам и при банките да се действа. А текста ми за компанията също беше пазарно наказание.

    Бизнесмените са хора като мен и вас. И ако ги стимулираме да са коректни, те ще са такива. Ако не наказваме некоректно поведение, така го стимулираме и естествено ще ни мачкат. Това е пазара. И това е по-добрата алтернатива от робството http://iordanmateev.blogspot.com/2012/02/acta.html

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еееее как не се сетих Г-н Матеев, да напиша писмо до ръководството, че и до банков надзор! Вие сериозно ли смятате, че чаках да ви видя по телевизията, за да поискам съвет от вас! Като говорите за пазарен принцип- приложете го в този момент в "спора" с Мтел(не че онези , гърците са по-стока де). За какъв пазар говорим, при положение, че банката ти вдига лихвата, защото е паднала средномесечната температура примерно, и хората не могат да си покриват повишените вноски? Вие какво ги съветвате, да отидат в друга банка и да платят наказателната лихва на предната банка, плюс всички останали такси на по-"добрата" банка? Ако това ви е пазара- не благодаря... Никой не иска регулация на лихвите, по скоро се иска те да са обвързани с независещи от банкерите индекси , да се формират прозрачно , и кредитополучателите да могат да планират бъдещето си!

      Изтриване
    2. Пазарно поведение означава също човек да си носи отговорността за грешните си решения, в случая подписването на договор за кредит.

      Вече ги има и кредитите, за които говорите http://ikonomika.org/?p=6263
      и след 2 години като се качи Юрибора пак ще се появи някой, който не уважава свободата, а и себе си, и ще иска от държавата нещо друго...

      Изтриване
    3. Очевидно с вас бягаме по различни писти! Та нали и аз това Ви говоря- Човек носи отговорност за действията си , пък било то и с подписването на договор за кредит, за телекомуникационна услуга с бонус смартфон на промоционална цена и т.н. и т.н. Тогава не виждам основание (следвайки Вашата логика), да се жалвате от Вашия договор! Ами прекратете го, какво губите , някакви си 1500 лв.Съдейки по социалното Ви положение, не вярвам да са ви чак такъв проблем! А след това аз ще прекратя моя т.е. ще се договоря банката да не получи през следващите 20 години едни 90 000 BGN! Как Ви звучи а ?!? Имайте предвид , че това е лихвата по кредита, не говорим за такси и комисионни.... Не става въпрос дали ми харесва или не, става въпрос, че хората НЯМАТ алтернатива и банките им извиват ръцете! Почти във всички случаи освен кредитите, хората са вложили всичките си спестявания в тези жилища, така че не ми говорете приказки "под шипковия храст"... Вие не можете да се разберете за 1500 лв, а корите хората , че протестират срещу т.н.вулгарно банкиране...

      Изтриване
    4. Алтернативи има много. Получаването на кредит не е универсално право. Ако беше така щеше да има съответното задължение за някого. Вие искате да задължите някого и да му отнемете свободата на избор. Става дума за свобода - ценност, която в изостанали общества не се уважава много. Вие също не я уважавате. Такива общества живеят относително бедно и псуват богатите, банките, корпорациите, а не виждат, че проблемът е на цялото общество и начина, по който функционират институциите. Искат повече регулации и след това се чудят защо нези регулации не работят. Ами защото регулациите търсят решение на повърхността и така създават още по-големи проблеми. А за пистите... човек, който не цени свободата си определено не бяга в моята писта. Защото първо, вреди на себе си, второ, вреди на обществото и трето, на мен лично като част от обществото.

      Изтриване
  18. "Аз защитавах хората, не банките и банкерите." хи хи ха ха,голям смях.Защитаващите хората стояха срещу вас г-н Матеев,вие бяхте от другия отбор.Много добре знаем каква е банковата политика в милата ни родина,е то и една статия от мен http://www.glasove.com/lyubomir-hristov-martin-dimitrov-i-mnozinstvoto-ot-gerb-uzakoniha-bankoviya-proizvol-v-bulgariya-19340

    ОтговорИзтриване
  19. Господин Матеев, не си заслужава на Любомир Христов да му обръщате внимание, защото единствената му цел, с неговите безпринципни творения е да се прочете интервюто му. Непочтенно, но това е положението...

    ОтговорИзтриване